Ons nieuws

Home » Nieuws » Wat betekent de nieuwe AVG voor LinkedIn?

Wat betekent de nieuwe AVG voor LinkedIn?

GDPR en LinkedIn – wat je moet weten

 GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) gaat in op 25 mei 2018 in de hele EU (inclusief UK, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). Deze wet schrijft voor dat bedrijven de persoonlijke gebruikersgegevens beter moeten beschermen. Maar wat betekent dit in de praktijk en welke invloed heeft dit op LinkedIn?

Het idee achter GDPR

GDPR vervangt de EU Data Regulations uit 1998 om meer up-to-date te zijn met hoe data wordt verwerkt en gebruikt. Het doel is – door strengere eisen met betrekking tot het verzamelen en opslaan van persoonlijke data - betere bescherming te bieden voor gebruikers. Het zijn vooral de marketing afdelingen die hiermee te maken krijgen omdat marketeers actieve toestemming nodig hebben om mensen marketing materiaal te sturen. Het gaat zelfs nog verder, ze hebben separate toestemming nodig voor ieder afzonderlijk kanaal… en ze moeten ook kunnen bewijzen dat ze die toestemming hebben. Mailinglijsten zullen daardoor een stuk kleiner worden omdat je al je abonnees om hun toestemming moet vragen.

Drawbacks en Upsides

Aan de ene kant zal dit dus tot een vermindering van het aantal leads en abonnees leiden. Aan de andere kant, de abonnees die blijven zullen betere open-rates en conversies zien omdat de lijst veel minder vervuiling heeft. Dat leidt dan weer tot waardevollere contacten met je doelgroep omdat de mensen die blijven, de mensen zijn die oprecht geïnteresseerd zijn.  En voor de abonnees is het voordeel dat ze weten dat hun data veilig en volgens de GDPR richtlijnen wordt opgeslagen.

Welk effect heeft GDPR op LinkedIn

 GDPR LinkedIn

In het geval van LinkedIn, ziet de nieuwe wet LinkedIn als de data controller omdat het een publiek social media platform is. Dat betekent dat vrijwel alle verantwoordelijkheid om te conformeren aan de eisen van GDPR bij LinkedIn liggen. Om dat te doen, moeten ze aan hun gebruikers communiceren hoe hun data wordt gebruikt en hoe veilig de data is. Een update van hun privacy policy zal dan ook nodig zijn… en zelf heb ik deze nog niet ontvangen… terwijl de deadline al héél dichtbij komt. Je zult je dagelijkse gebruik van LinkedIn echter niet hoeven aan te passen, dus dat scheelt. Het aangaan van connecties geldt namelijk als ‘actieve toestemming’. Sommige marketing en targeting mogelijkheden kunnen mogelijk echter wat beperkter worden op LinkedIn.

Moet je zelf iets ondernemen op LinkedIn om aan de regels van GDPR te voldoen?

Er zijn inderdaad nog wat onduidelijkheden over GDPR. Zo is het onzeker of de optie om iemand direct te kunnen mailen wel in overeenstemming is met de regels van GDPR. Ik verwacht echter dat de interpretatie zo zal zijn, dat het lid worden van een sociaal netwerk waarvan het belangrijkste doel is om connecties te leggen, ook betekent dat je akkoord gaat met deze direct mailing optie. Zo is InMail bijvoorbeeld één van de features van LinkedIn waarmee je instemt met de voorwaarden daarvan wanneer je lid wordt van LinkedIn.

 

Dan nog, als je nog meer duidelijkheid hierover wil, dan zou je de European E-Privacy Directive eens kunnen bestuderen.

Het komt er uiteindelijk op neer dat LinkedIn verantwoordelijk blijft dat hun platform en marketingactiviteiten in overeenstemming zijn met de regels van GDPR. Uiteindelijk beschermt de nieuwe wet onze gegevens, en als zodanig zouden we deze dus ook welkom moeten heten.

Wil je in de toekomst ook onze nieuwsbrief ontvangen met artikelen van Perry van Beek? Schrijf je dan hier in.


alle nieuwsberichten