Ons nieuws

Home » Nieuws » Nederlanders, stop met al die nietszeggende termen op LinkedIn

Nederlanders, stop met al die nietszeggende termen op LinkedIn

Werkzoekenden gebruiken massaal dezelfde termen in hun LinkedIn-profiel. 'Gedreven' en 'creatief' zijn we allemaal. Wat werkt wel?

Lege termen

In de toptien van meest gebruikte termen in Nederlandse LinkedIn-profielen staat 'creatief' bovenaan. Daarnaast vinden Nederlanders zichzelf 'gedreven', 'gepassioneerd' en ook zijn we allemaal 'enthousiast'.

Op recruiters maken deze kreten weinig indruk. 'Buzzwoorden', noemen zij ze. 'Het zijn lege termen,' zegt Britt van Capelleveen (36), die als recruiter voor uitzendconcern Randstad Groep personeel zoekt voor Randstad, TempoTeam en Yacht.

Haar advies: 'Vertel niet wat je kan, maar laat het zien.' Wie zichzelf 'analytisch' noemt, kan bijvoorbeeld een door hem geschreven rapport waaruit blijkt dat hij analytisch sterk is, uploaden en aan zijn profiel toevoegen. Ben je creatief, zeg dat dan niet alleen, maar laat zien op welke vindingrijke manier jij een bepaald probleem oploste.

Duizendpoten

Speciaal voor wie op dit moment zonder baan zit, heeft Van Capelleveen nog een tip. 'De meest gemaakte fout die ik zie, is dat iemand in zijn "headline", de ruimte vlak onder zijn naam, zet: "Op zoek naar een nieuwe uitdaging." Je kunt uiteraard laten weten dat je beschikbaar bent, maar vermeld er dan wel bij voor welke functie.'

Want recruiters zoeken op steekwoorden. Zo zijn er heel wat 'duizendpoten', of 'spinnen in het web' die 'op zoek naar een nieuwe uitdaging' (ook zo'n leeg begrip) zijn. Maar een recruiter zoekt niet op 'spin'.


alle nieuwsberichten